T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
VAN / ÇATAK - Kayaboğazı İmam Hatip Ortaokulu

Tarihçe

OKULUMUZUN TARİHÇESİ


 Türkiye genelindeki diğer bütün İmam-Hatip Ortaokulları gibi, 11 Nisan 2012 tarih ve 28261 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 30.03.2012 tarih ve 6287 sayılı lköğretim ve eğitim kanunu ile bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair kanunla açılmıştır. 2018 yılında Kayaboğazı Ortaokulu binasının icinde tek derslik olarak açılan okulumuz 2021 yılında Kayaboğazı Ortaokulu binasında 4 derslik ortak kullanılarak eğitim vermeye devam etmiştir. Şu anda toplam 4 şubede 84 öğrenci ile eğitim öğretim hayatını devam ettiren okulumuzda toplamda 6 öğretmen ve idareci görev yapmaktadır.İmam-Hatip Okulları Milli Eğitim Sistemimizde bir "Marka" olup; 'İmam-Hatipli' olmak bir ayrıcalıktır. Bu meyanda öğrencilerimizden beklentimiz: her konuda (ders, çalışkanlık, edep, terbiye vb.)okulumuzun adına  yakışır bir öğrenci olmalarıdır.

 

 

İMAM HATİPLERİN TARİHÇESİ

 

İmam hatip lisesi, Türkiye´de din görevlisi yetiştirmek amacı ile kurulmuş, zamanla düz lise ve Anadolu lisesi müfredatında eğitim vermeye de başlamış orta öğretim düzeyinde okul türüdür.

Bugünkü İmam Hatip Liseleri'nin kökü olarak 1913 yılında İmam Hatip yetiştirmek üzere açılan ve daha sonra Medresetü-l Vaazin ile birleştirilerek Medresetü-l İrşad adını alan Medresetü-l Eimmeti vel Hutaba, kabul edilebilir. Bu okullar ömürlerini 3 Mart 1924 tarihli Tevhid-i Tedrisat Kanunu'na kadar sürdürmüştür.

 

İMAM HATİP MEKTEPLERİ

 

Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun din görevlisi eğitimini düzenleyen 4. maddesi medreselerin kapatılmasına karşılık, imamlık ve hatiplik gibi dini hizmetlerin görülebilmesi için ayrı okullar açılmasını öngörüyordu. Kanunda öngörülen bu okullar, 1924 yılında İmam Hatip Mektepleri adı altında 29 merkezde açıldı. Okullar, 4 yıllık ortaöğrenim seviyesinde idi. Bu okulların müdürleri özel bir din eğitimi görmemişlerdi. Daha çok deneyimli eğitimcilerdi ve amaçları Cumhuriyet´e bağlı, aydın din adamları yetiştirmekti. Ders saatlerinin çoğu bilim ve yabancı dil dersleriydi ve dinle ilgili dersler ikinci plandaydı. İmam Hatip Mektepleri 1930'da öğrenci azlığı nedeniyle kapatılmıştır.

 

İMAM HATİP KURSLARI

 

1949 yılında ortaokul mezunu askerliğini yapmış kimselerin alındığı 10 ay süreli İmam Hatip Kursları açılarak din hizmeti görevlisi yetiştirme uygulaması başladı. 1949 sonuna kadar 50 kişinin mezun olduğu bu kursların süresi daha sonra iki yıla çıkarıldı ve meslek okulu mezunlarının da kurslara girmesine olanak verildi.

 

İMAM HATİP OKULLARI

 

1950 seçimlerinden sonra iktidara geçen Demokrat Parti, seçim dönemlerine söz vermiş olduğu İmam Hatip Okulları'nı (İHO), halka verdiği sözü tutarak iktidarının ilk yılında açtı. Birinci devresi 4, ikinci devresi 3 yıl olan 7 yıl süreli ve bir bütün teşkil eden İmam Hatip Okulları 1951-1952 döneminde 7 ilde açıldı. İHO sayısı 1970-1971 döneminde 72'ye çıktı. 1963-1964 öğretim yılında İmam Hatip Okulları'na ilk defa parasız yatılı öğrenci alınmaya başladı.

 

İMAM HATİP LİSELERİ

 

22 Mayıs 1972'de yayımlanan bir yönetmelikle, İmam Hatip Okulları ortaokuldan sonra 4 yıl eğitim veren bir meslek okulu haline getirildi. 1973 yılında, o güne kadar İmam Hatip Okulları olarak anılan okullara İmam Hatip Liseleri (İHL) adı verildi. Bu dönemde İHL mezunlarında fark dersleri vermeden üniversitelerin edebiyat kollarına gidebilme hakkı tanınmıştır.1974'te kurulan CHP-Millî Selâmet Partisi hükümeti döneminde İmam Hatip Liseleri'nin ortaokul bölümü yeniden açıldı. 29 yeni İHL açıldı ve böylece okul sayısı 101'e çıktı.1976'da kızını İHL' ye kaydetmek isteyen bir velinin hukuk mücadelesi sonucu o güne kadar sadece erkek öğrencilerin alındığı İHL' ye Danıştay kararı ile kız öğrenci alınmaya başladı. Millî Selamet Partisi´nin ortak olduğu hükümetler döneminde (1975-1978) 230 yeni İHL açıldı. 12 Eylül 1980 askeri darbesinden sonra 1985'e kadar yeni İHL açılmadı. 12 Eylül yönetimi tarafından Temel Eğitim Kanunu'nun 32. maddesinde yapılan bir değişiklikle İHL mezunlarının üniversitelerin tüm bölümlerine gidebilmesine olanak tanıdı.

 

ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ

 

1985'te ilk Anadolu İmam Hatip Lisesi olan Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi açıldı. 1980'lerin sonuna gelindiğinde İHL´ler okul sayısı olarak fazla artmadıysa da öğrenci sayısı bakımından ve -Anadolu İHL'lerin açılmasıyla- nitelik açısından genişledi.

 

İMAM HATİPLERİN BAŞARILARI

 

1990´lı yıllarda, İmam Hatip Liseleri başta üniversite sınavları ve bilim olimpiyatları olmak üzere eğitsel ve kültürel alanda başarıları ile gündeme gelmeye başladı.1993 öğretim yılında İstanbul´un seçkin 121 lisesinin katıldığı bilgi yarışmasında Kadıköy İHL birinci oldu. 1994 yılında Kartal Anadolu İHL son sınıf öğrencisi M. Önder Kıyıklık, ÖYS fen bilimleri 1.si, 1996 yılında Selim Tuzci, Türkçe-Matematik 1.si oldu. Art arda yaşanan gelişmeler çeşitli toplum kesimlerinden dikkatleri ve ilgiyi İHL´ler üzerine çevirdi.

 

İMAM HATİP LİSELERİNİN KAPATILMASI

 

16 Ağustos 1997 tarihinde dönemin başbakanı Mesut Yılmaz döneminde çıkarılan 4306 sayılı sekiz yıllık kesintisiz öğretim yasası, İHL'lerin ortaokul kısmının kapatılmasına yol açtığı için İHL´ler açısından bir dönüm noktası oldu. Öngördüğü katsayı hesaplaması ile üniversite giriş sınavlarında İHL mezunları aleyhine haksız rekabete yol açtığı yönünde eleştirilere maruz kalan yasa ile imam-hatip liseleri 1 yılı hazırlık, 3 yılı normal eğitim olmak üzere 4 yıllık liseler haline gelmiş oldu.

 

GÖREV ALANLARI

 

İHL mezunları bu gün, camide, resmi kuran kurslarında din görevlisi olarak iş bulabilmektedirler. Bu okullardan mezun olan öğrencilerin sayıları oldukça fazladır. Ülkemizdeki din hizmetlerinin görülebilmesi için açılmış olan İmam Hatip Liselerinin müfredat ve imkân bakımından yeterli olmasına rağmen, mezun sayısı ve iş imkânı sayısı-alternatifi arasında bir uçurum bulunmaktadır. Bu tür okulların azaltılması da bir çözüm olmasına rağmen ülkemizde ihtiyaç duyulan başka alanlarda da din görevlilerinin istihdamı, görev alanlarının geliştirilmesi gereklidir. Askeri sistemde din subaylığının dikkate alınması, hastanelerde din görevlilerinin bulundurulması gibi yeni istihdam sahaları bu yeni görev alanları olarak sayılabilir. 

 

İMAM HATİPLERİN KRONOLOJİSİ:

 

1924

 

Okullarda laik eğitime geçiş kapsamında çıkarılan Tevhid-i Tedrisat Kanunu'yla (Eğitim-Öğretimin Birleştirilmesi) birlikte medreseler kapatıldı. Laikliği yeni benimseme aşamasında olan bir toplumda din eğitiminin gerekliliğine inanan Mustafa Kemal Atatürk, medreselerin yerine dört sınıflı 29 adet imam hatip okulu açtı. Bir yıl sonra imam hatip sayısı 26´ya, iki yıl sonra 20´ye, üç yıl sonra da ikiye düştü.1929-30 öğretim yılında ise son kalan imam hatip okulları da kapatıldı.

 

1948

 

CHP, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından imam, hatip, vaiz ve yüksek din okulları açılması için Meclis´e kanun teklifi verdi. Teklif sonucu imam hatip okulları açılmadı ancak 10 ay süreli imam hatip kursları açıldı.

 

1949

 

Yılbaşında dönemin iktidar partisi CHP, Ankara ve İstanbul´da iki tane imam hatip kursu açtı. Bir süre sonra kurs sayısı sekize çıkartıldı. Din derslerinin eğitim-öğretim müfredatına konulması da bu döneme rastlar. Okulların dördüncü ve beşinci sınıflarında seçmeli olarak okutulmak üzere din eğitimi başladı. CHP´nin önerisi ile Ankara Üniversitesi bünyesinde ilk ilahiyat fakültesi açıldı.

 

1950

 

Demokrat Parti iktidara gelmesinin ardından mevcut imam hatip kurslarının yetersiz olduğuna kanaat getirip imam hatip okullarının açılmasını kararlaştırdı. Adana, Ankara, Isparta, İstanbul, Kayseri, Konya ve Kahramanmaraş´ta ilk imam hatip okulları açıldı. 1958 yılında bu okulların sayısı 26´ya, 1969´da 71´e, 1997´de ise 600´e ulaştı.

 

1951-1959

 

Demokrat Parti lideri  Adnan Menderes, 19 adet imam hatip okulu açtı. 1951 yılında imam hatip okullarının dört yıllık ortaokul ve üç yıllık lise bölümü olmak üzere yedi yıllık bir dönemi kapsaması kararlaştırıldı.

 

1962-1963

 

İsmet İnönü döneminde 7 imam hatip okulu daha açıldı.

 

1965-1971

 

46 adet imam hatip okulu açıldı.

 

1971

 

Askeri darbenin ardından Bülent Ecevit başkanlığındaki CHP koalisyon hükümeti kuruldu. Ağustos ayında yeni bir düzenlemeyle, imam hatip okullarının dört yıllık orta kısımları kapatıldı. Lise süresi ise üç yıldan dört yıla çıkartılarak meslek lisesi haline dönüştürüldü.

 

1973-1974

 

1973–74 öğretim yılında Erbakan, imam hatip okullarının orta kısımlarını yeniden açtı ve imam hatip liselerine ilk defa bütün üniversitelere giriş imkânı verdi. 1974 yılında 33 tane imam hatip okulu açıldı.

 

1974-1975

 

29 adet imam hatip okulu açıldı.

 

1975-1978

 

233 adet imam hatip açıldı.

 

1976

 

Kız öğrenciler de imam hatip okullarına alınmaya başlandı.

 

1978-1979

 

Bülent Ecevit, 4 imam hatip açılmasını kararlaştırdı.

 

1979-1980

 

Dönemin Başbakanı Süleyman Demirel döneminde 36 adet imam hatip okulu açıldı. 12 Eylül askeri darbesinin ardından 35 tane daha İmam Hatip eğitime başladı.

 

1982

 

Askeri yönetim, imam hatip lisesi mezunlarını üniversite sınavında diledikleri fakülteleri tercih etme hakkına tekrar kavuşturdu. 1982 Anayasası'nın 24'üncü maddesiyle din eğitimi, devlet güvencesi altına alındı. Seçmeli olarak okutulan din dersleri, ilk ve orta dereceli okullarda zorunlu hale getirildi.

 

1984-1989

 

Turgut Özal liderliğindeki ANAP döneminde 90 adet imam hatip lisesi açıldı. ANAP'ın Özal'dan sonraki lideri Mesut Yılmaz döneminde de 23 adet imam hatip lisesi açıldı.

 

1992-1993

 

23 adet imam hatip lisesi açıldı.

 

1994

 

12 adet daha imam hatip daha açıldı.

 

1995

 

DYP lideri Tansu Çiller döneminde 13 adet imam hatip açıldı.

 

1997

 

Bu  tarihte MGK´nın tavsiye kararı üzerine İmam Hatiplerin orta kısımlarının kapatılmasına kadar gidecek süreç başladı. 16 ağustosta sekiz yıllık kesintisiz eğitime ilişkin yasa devreye girdi. Böylelikle imam hatip okullarının orta kısımları kapatıldı. Beşinci sınıftan sonra imam hatiplere geçiş imkânı da ortadan kalktı. Bu tarihten itibaren imam hatip okullarının sayısı düşüşe geçti.

 

1998

 

Yeni bir düzenleme yapılarak, mezunların üniversitenin ilgili alanlarına girişini sağlayan katsayı düzenlemesi yapıldı. Bu tarihten itibaren imam hatip lisesi mezunlarının İlâhiyat Fakültesi´ne girmelerini kolaylaştıran katsayı düzenlemesi yapıldı. Ancak mezunlar kendi alanları dışındaki bölümlere girerken katsayıları düşürülecekti. 1998 yılında 192 bin 718 öğrenci meslek liselerinde okurken, imam hatip liselerinin bu sayı içindeki oranı yüzde 21 idi. Üniversite giriş sınavında genel lise ve meslek lisesi mezunlarına aynı katsayıların verildiği son yıl olan 1998´de her beş meslek lisesi öğrencisinden biri imam hatip lisesi öğrencisiydi.

 

2001

 

Bu dönemde imam hatip liselerinin sayısı 600'dü.

 

2002-2003

 

2001 yılında 600 olan imam hatip sayısı 558'e düştü. 2002-2003Eğitim öğretim yılında, imam hatip sayısı 536'ya düştü. Öğrenci sayısı ise, 64 bin 534´tü.

 

2009

 

Tüm meslek liselerini ve İmam Hatipleri mağdur eden farklı katsayı uygulaması 22 Temmuz tarihinde YÖK Kararıyla kaldırıldı

 

 Zorunlu eğitimi 1997-1998 eğitim öğretim yılından itibaren kesintisiz 8 yıla çıkaran düzenlemeyle; 1996-1997 eğitim öğretim yılı verilerine göre sayıları 594 olan, 318 bin 799 öğrencisi bulunan imam hatip ortaokulları kapatıldı.

 

Kamuoyunda 4+4+4 olarak bilinen ve zorunlu eğitimi kademeli 12 yıla çıkaran  "İlköğretim ve Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 30.03.2012 tarih ve 6287 sayılı Kanun" ile 2012-2013 eğitim-öğretim yılında tekrar açıldı.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 14.12.2021 - Güncelleme: 14.12.2021 22:22 - Görüntülenme: 129
  Beğen | 0  kişi beğendi